Liigu sisu juurde

Taimede erisugusest väest

25. jaan. 2011

Irje Karjus ravimtaimi tutvustamas

Jõuludeks sain ma oma healt Šveitsi-sõbrannalt imelise kingituse – lavendlikotikese! Juuresolevale kaardile oli ta kirjutanud: „Ma tean, kui väga sa armastad lõunapoolseid maid, saadangi sulle siin tükikese Lõunat“. Ma olin üdini liigutatud sellest kingist – lavendel! See imeliste lillade õitega ja omapärase  aroomiga taim on juba aastaid minu südame võitnud. Lavendlilõhn toob mu silme ette unistuse Provance’ist, kuhu ma olen ikka igatsenud minna ja loodetavasti viin selle õige pea ka täide. Siiani on Provance ja lavendliväljad minuni jõudnud peamiselt Van Goghi ja teiste kunstnike teoste kaudu. Ma ei tea enam täpselt, millal ma selle taime avastasin, aga tunnetasin temaga kohe mingit hingesugulust. Ja ta on mulle alati ka head teinud – lavendlivannid on mõnusalt lõdvestavad ja rahustavad. Niisiis on lavendel üks taim, millega ma sõbrunesin, just ennekõike tema aroomi tõttu. Helen Keller on haistmise ja aroomide kohta kirjutanud (tsiteeritud raamatust “Meelte lugu“):

Lõhn on vägev võlur, kes viib meid tuhandete miilide ja kõigi meie elatud aastate taha. Puuviljade lõhn kannab mind minu lõunaosariikide koju, mu lapsepõlvevallatuste virsikuaeda.Teised lõhnad, hetkelised ja mööduvad, panevad mu südame rõõmust paisuma või meenunud valust kokku tõmbuma. Isegi siis, kui ma lõhnadele mõtlen, on mu nina täis hõngusid, mis äratavad sulneid mälestusi möödunud suvedest ja kaugustes küpsevaist viljapõldudest.

Taimede lõhnade ja muude vägevate omadustega saime lähemalt tutvuda eelmisel reedel toimunud T-õhtul. Meil oli külas Irje Karjus ehk Metsamoor, kes on üle kahekümne aasta intensiivselt taimedega tegelenud ja nende raviomadusi uurinud. See teemaõhtu oli esimene õhtu sarjast, kus vaatleme lähemalt meie viite meelt: haistmist, kuulmist, nägemist, maitsmist ja kompimist. Haistmise teemaõhtul juhtis Metsamoor meie tähelepanu taimede lõhnadele, aga ka nende välimusele, väele ja suhetele inimestega. Ka tema tõi esmalt esile selle, et meil kõigil on oma aroomimälestused. Metsamoori arvates on igal taimel selle füüsiline, mentaalne ja energeetiline väärtus. Sel õhtul rääkiski ta meile, kuidas inimesed ja taimed teineteist mõjutavad (ka taimed tunnetavad meid!). Me teame, et raviteed on meile tõhusateks abivahenditeks – see on taime füüsiline väärtus. Me teame, et teatud taimedega on meil oma mälestused. Nii raviteed kui ka näiteks sööki valmistades on oluline, millises meeleolus ja milliste mõtetega me seda teeme. See on siis taime/toidu mentaalne väärtus. Ja lõpuks on taimedel ka energeetiline väärtus, selle tähtsust rõhutas Metsamoor eriti. Energeetiline väärtus tuleneb taimest endast ja siin on määravaks, kus ja kuidas on taim kasvanud (nt kiiresti kasvanud taime rütm läheb inimesse). Taimedel on energeetiline seos ka inimestega, näiteks kui peremees sureb, siis võib tema lemmikpuu ära kuivada jms. Energeetiliselt on huvitav ka inimeste erinev seos taimedega – mõnda köidab eriliselt just roos, teist kannike…

Metsamoori varasalvest

Peale seda sissejuhatust asusime taimedega lähemalt tutvuma. Me nuusutasime eri aroome ja mõistatasime, mis taimega tegu ning milleks see taim hea on. Siinkohal paar näidet:

Raudrohi: tugev taim, õitseb kaua, intensiivne, karge aroomiga, kasvab igal pool. Tema energeetiliseks sõnumiks ongi: elujõud. Aitab valude ja külmetuse puhul, tungib sügavale.

Punane ristik: kasvab klombina koos ning tema energeetiline sõnum on – koostöö. „Ma suudan teiste hulgas ennast aktsepteerida“. On hea kasutada hingamiselundite vaevuste korral, hea rõgalahtistaja.

Õunmünt: puhastava toimega, aitab kustutada vana infot ja alustada uut. Münte on erinevaid, kõik nad on inspireerivad ja vaimu vabastava toimega (ka piparmünt, ehkki neutraalsem).

Meliss: elurõõmu taim. Leevendav, noorendav, aitab peatada bakterite ja viiruste levikut.

Need olid mõned näited, mis taimedega me tol õhtul tegelesime. Kes soovib Metsamoori arusaamadega taimedest lähemalt tutvuda, siis tasub lugeda tema eelmisel aastal ilmunud raamatut „Metsamoori taimekosmeetika“.

See õhtu aitas meil (taas-)avastada taimede aroome ja tutvuda nende erisuguste vägedega. Aitäh Metsamoorile nende huvitavate kahe tunni eest! Kuid nii taimede- kui ka aroomidemaailmas on meil alati veel väga palju avastada! Usun, et oma haistmismeelt tasub aeg-ajalt natuke koolitada küll – seda rikkalikumalt me kogeme meid ümbritsevat maailma.

Järgmisel „5-meele“-teemaõhtul arendame oma kuulmismeelt – 16. veebruaril tuleb külla pärimusmuusik Triinu Taul. Selle õhtu kohta saad lähemalt lugeda siit. Kohtumiseni!

Moonika King

No comments yet

Lisa kommentaar